Referat af Grundejerforeningen ”Hegnet´s” ordinære generalforsamling
Lørdag, den 12.oktober 2024 kl. 14.00 på Nymindegab Kro, Vesterhavsvej 327, 6830 Nr. Nebel
1. Valg af dirigent.
Svend Guldager Pedersen blev valgt
2. Formandens beretning.
Velkommen til Grundejerforening Hegnet’s årlige generalforsamling. Det er med stor glæde, at jeg som formand kan give en opdatering på vores arbejde og status i bestyrelsen og foreningen her det seneste års tid. Vi har haft et år med udfordringer og positive fremskridt, og jeg vil gerne takke alle jer her på generalforsamlingen for jeres opbakning samt aktive deltagelse, når der har været behov for det. En særlig velkomst skal også lyde til de nye sommerhusejere, der er med på generalforsamlingen for første gang. Vi ser frem til et godt samarbejde i fremtiden.
Det forgangne år har været præget af en række vigtige initiativer og beslutninger i bestyrelsen, som har haft til formål, at forbedre det område vores forening dækker, samt at styrke fællesskabet i foreningen.
Vigtigste emner:
Veje, stier og hybenroser
I november måned 2023 besluttede vi i bestyrelsen at få professionel hjælp til udbedring af de store huller på særligt de tre store indfaldsveje til vores område;
Arvidvej, P. Chr. Dahls vej og Auroravej. Særligt ved Arvidvej og P. Chr. Dahls vej er der blevet gjort én ektraordinær indsats fra Uhrenholt A/S, som er entreprenøren, der er hyret ind til vejvedligehold i vores forening.
Vejret har været én kæmpe udfordring i forhold til at få høvlet vejene, så man kunne se og gøre en forskel. Regnen har nærmest konstant silet ned! Der skal helst være tørvejr i en god periode efter høvlingerne ellers har det ingen effekt. Der er heller ingen tvivl om, at den høje fart der køres med på vore veje af skraldebilen, rengøringspersonale eller gæster har skabt nogen af de udfordringer med huller på vejene udover vejret. Vi har derfor opsat nye 20 km skilte i hele vores område og håber det fremadrettet vil blive respekteret af alle. I samme ombæring orienteres udlejningsbureauer, kommunen og grundejere herom! Som sagt - vi håber man vil tage det til sig! Indtil nu har han været over de 3 hovedveje 2-3 gange, og der har også været brugt et par containere med en ny type grus oppe ved Arvidvej for at få lukket hullerne bedre.
Vi har en god dialog med Uhrenholt, og planen er fremadrettet høvlinger ved behov, så med det vejr vi har fået i Danmark, så forventer vi mellem 3-5 gange årligt. Alle sideveje vil i den forbindelse blive høvlet 1 gang årligt udover ovennævnte.
Vi så også efter vejene blev nogenlunde ok efter høvlingerne og det gode vejr kom, at det støvede en del. Derfor har vi også haft 1 gang støvbinding på vejene i år, og det fastholder vi. Pengene er godt givet ud, når vi ser resultatet bagefter.
Nogle har sendt billeder af vejenes tilstand til bestyrelsen, andre har ringet. Tak for det, og bliv endelig ved med det. Det er én uvurderlig hjælp i dialogen med Uhrenholt A/S.
I februar måned blev stien nede ved klitterne fra opgang C004 til C007 ryddet for hyben og klippet 1 meter ud til hver side. Samtidig blev alle vores opgange klippet for hyben op ad klitsiden, så langt op det nu var muligt. Det blev et rigtigt godt resultat, men der er selvfølgelig en god og gedigen vækst i hybenroserne, og vi forventer derfor at få stien klippet to gange årligt i fremtiden, samt at få kigget på de småstier i vores område, der også er lidt berørt af hybenroserne. Vores entreprenør har fået et kort skitseret af os, hvor det er, problemerne er størst. Det vil han gå ud fra næste gang der klippes ned! For at få nogenlunde bugt med hybenroser over tid, så er det vigtigt, at de bekæmpes så ofte som muligt. Derfor vil vi gerne opfordre til, at i er opmærksomme på at holde hybenroserne nede på de respektive grunde i vores område.
Auroravej 1+Cykelsti;
Auroravej 1 er blevet solgt til RKSK kommune. De første meldinger fra kommunen gik på, at der ville blive etableret en cykelrasteplads, nu hvor cykelstien er færdig. Det ligger måske stadig i idéfasen hos kommunen, der har dog de seneste par måneder intet været på tapetet på fagudvalgsmøder eller byrådsmøder. Vi drømmer videre, det er faktisk én god idé for cyklisterne, der nu rigtig er begyndt at bruge den.
For den nye cykelsti er kommet og det er dejligt! Vi må dog også konstatere, at det er tydeligt, at Vestkyststien fortsat benyttes meget af cyklister. Her er det jo os som grundejerforening der står for vedligehold af strækningen gennem vores område. Indtil nu uden nogen nævneværdige ekstra omkostninger, men det kan jo ændre sig over tid!
Ubetinget vigepligt for cyklister på den nye cykelsti? Nogen af jer har måske lagt mærke til det, og jeg skal ikke kloge mig på det. Men det giver ikke nogen mening med den trafik der særligt er oppe ved krydset, hvor Sønder Klitvej mødes med Kirksvej (ved Købmanden & Esmark). Det har RKSK kommune erkendt, idet der har været et par uheld deroppe efter opmærkningen og dårlige oversigtsforhold ved udkørsel og indkørsel.
Ved en trafiktælling har man fundet ud af, at der normalt passerer 3750 biler i døgnet, mens der i juli måned passerer 6710 biler i døgnet. Samtidig har man målt hastigheden på vejen, hvor 85% kører med én hastighed på 90 kilometer i timen. Derfor er det i teknik/miljøudvalget i RKSK besluttet, at der søges hos politiet om én lokal hastighedsbegrænsning til 70 kilometer i timen i Bjerregård ved købmanden. Udover dette arbejder kommunen i samarbejde med Esmark på at etablere digitale rutevejledninger og skiltning ind til og fra Esmark.
Spildevandsplan+Kloakering;
Den nuværende plan kører som planlagt og går til slutningen af 2031. Det er i Søndervig og omegn. Der arbejdes i Ringkøbing Skjern Forsyning med forslag til en ny spildevandsplan, dvs intet er besluttet, men man ser på muligheder - så der måske kan startes sydfra!
Det, man kigger på, er en forsyningsledning syd om Ringkøbing Fjord der måske så vil muliggøre, at man kan starte kloakseparering sydfra på et tidspunkt. Ingen af disse forslag til ændringer mv fra forsyningen er endnu forelagt politisk! Som sagt, man er i gang med forslag til ændringer, og ledningen skal jo først etableres, inden man kan påbegynde sydfra. Så det ligger stadig en del år ude i fremtiden, men vi følger med stor interesse processen og det videre forløb herpå.
I øjeblikket er kommunen ved at reetablere de offentlige miljøstationer rundt om i hele kommunen. Dette fordi at alle borgere har fået en beholder til genanvendeligt affald. Derfor fjerner man nu 1 af molokkerne på Arvidvej 1A. I fremtiden vil her være en molok til glas og en molok, som man ønsker at bruge som en ekstra buffer.
Vi er i grundejerforeningen blevet orienteret om, at det vil ske i perioden fra den 10/10 til 10/11 - 2024
Grundejerforening Hegnets Hjemmeside
Vores nye initiativ, som vi søsatte i slutningen af sidste år, kaster nu lidt af sig, idet i på hjemmesidens forside vil opleve firmaer og sponsorer, der annoncerer. Det giver os som forening lidt ekstra indtægter!
Vi er utroligt glade for, at der er blevet taget positivt imod vores tilbud om annoncering på vores hjemmeside fra både lokale og ikke lokale virksomheder, udlejningsbureauer og ejendomsmæglere.
Derfor håber vi selvfølgelig, at I vil tænke på dem som grundejere i vort område, når og hvis iI skal have noget lavet mv.
Klitfogeden og Arbejdsdage
Som I ved, så afholder Grundejerforening Hegnet hvert år en arbejdsdag i foråret og én i efteråret. 2024 var ingen undtagelse, og påskelørdag den 30. marts mødte ca. 40 grundejere frem ved opgang C005 til årets første arbejdsdag.
Vi havde nogenlunde vejr set i forhold til efteråret 2023, hvor vi måtte aflyses fra opgang stort set alle opgaver pga stormen.
Der blev udlagt kvas på dagen fra opgang C004 til og med C007 med to hold som begyndte fra hver sin side. Arbejdet var blevet gjort én del nemmere, idet klitfogedens søn Jesper et par dage inden havde kørt kvaset ned på stranden ved opgangene, hvor det skulle bruges. Samtidig blev der ryddet affald i vores område på et andet hold og repareret rebstiger, flyttet pæle etc på det sidste hold. Alt i alt en hyggelig og god dag, hvor vi også i fællesskabets tegn får talt sammen på kryds og tværs, samt hygget i de timer arbejdet står på.
Arbejdsdagene afsluttes altid med et hyggeligt samvær, hvor vi siger tak for hjælpen med de opgaver der nu er blevet udført og sammen får en sandwich med drikkevarer sponsoreret af vore lokale støtter. Esmark sponsorerer hver gang sandwich fra Local Food i Nymindegab, Købmanden i Bjerregård øl og vand, samt Novasol som giver drammen til dem som stadig behøver varmen.
Vi kan ikke sige jer nok tak for den opbakning til vore arbejdsdage, det er helt unikt og vi oplever en stigende støtte hertil. Tusind tak for det!
I formiddags – 12. oktober trodsede 50 deltager regnvejret og mødte til arbejdsdagen - det er intet mindre end fantastisk. Der blev udlagt kvas i klitterne, rullet halm ud ved opgangene, plantet hjelme ved opgangene, sat nye 20 km-skilte op på alle vore veje, sat 4 nye bænke op – en ved hver opgang, og slutteligt ryddet affald i området. Opgaverne er mange og uden jeres hjælp på disse dage ville vores område ikke stå så skarpt, som det er tilfældet for nuværende. Endnu engang tak for det. I år er Esmark igen vært med én sandwich til vores forening, købmanden med øl og vand og slutteligt Novasol hvis speciale er blevet drammen til os.
Forud for det arbejde der udføres på arbejdsdagene - her vil jeg gerne fremhæve vores klitfoged Hanne og hendes søn Jesper, som i den grad hjælper os i ugerne og månederne op til. Vi er i tæt dialog omkring, hvor meget kvas der skal bruges, hvor mange hjelme der skal gøres klar, og hvor meget halm vi skal bruge ved opgangene.
Jesper er traktorfører og via Naturstyrelsen kører han alt ned til opgangene for os, ruller halmen ud og i det hele taget gør stort set alt hvad vi ønsker. Der er opstået et meget tæt og unikt samarbejde, som jeg ikke før har set! Dette samarbejde er vokset de senere år og jeg er ikke i tvivl om, at det har noget at gøre med vores forenings entusiasme og gejst på arbejdsdagene, samt den tætte dialog mellem grundejerforening og klitfoged. Jeg ser frem til at det kan fortsætte sådan, det er jer grundejere som er med til at gøre én forskel.
Klitfogeden har i øvrigt store roser med fra et højere sted i Naturstyrelsen, i forhold til den frivillige indsats og iver, der er til vore arbejdsdage.
Så tusind tusind tak for hjælpen - vi håber I fortsat vil bakke om arbejdsdagene i årene fremover. Èn ekstra tak også til Ivan Riddersholm for planlægning, materialer og opsætning af de nye bænke ved vores 4 opgange. Det ser flot ud, og jeg er sikker på, det vil blive brugt flittigt i fremtiden.
Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger Holmsland Klit
I september måned deltog jeg i årsmødet for sommerhusgrundejerforeninger i Haurvig, hvor vores kasserer Tage Schmidt i øvrigt er formand.
Det er det organ, vi som selvstændig grundejerforening bruger sammen med de øvrige foreninger i sammenslutningen, når vi danner fælles fodslag omkring mange af de store ting:
Her kan jeg bl.a nævne Udviklingen af Holmsland Klit i fremtiden - de store sommerhuse som popper op mere og mere - trafiksituationen på særligt Klitvejen og ml Ringkøbing og Hvide Sande - Havvindmølleprojekter - Kystbeskyttelse - Renovation og bæredygtighed - Turismepolitik i kommunen - Vestkyststien.
Man kan se mere på deres hjemmeside http://www.sammenslutningen-grund-holmsland.dk/. Her ligger dagsorden og referat ligeså fra det seneste årsmøde.
Så vær nysgerrig og besøg deres hjemmeside, den er helt sikkert et besøg værd!
Her til slut vil jeg også gerne takke hele bestyrelsen og suppleanter for samarbejdet i året der er gået. Den måde vi arbejder og supplerer hinanden på, den har jeg sjældent set før, og det er guld værd for vores grundejerforening. Tusind tak for det!
Fra salen kom to forslag til bestyrelsen:
a) Flytning af vejskiltene – P. Chr. Dahls Vej – svært at komme ud.
b) Forslag om at kontakte kommunen om renovationsselskabet og hastighed på vejene
3. Fremlæggelse af foreningens regnskab.
Kontingentindbetalinger – voksende – nye sommerhusgrunde –
Kontingent: 206.660,00 kr.
Renteindtægter: 1.604,10 kr.
Sponsorindtægter - bådpladser: 6.500,00 kr.
Indtægter: 214.764,10 kr.
Udgifter:
Bestyrelsesmøder 6.025,42 kr.
Generalforsamling 12.991,85 kr.
Kontorartikler 3.644,25 kr.
Kontingent
Betaler pt kun 50% til sammensl. 1.800,00 kr.
Kørsel best.medlemmer 36.331,33 kr.
Vejvedligehold 149.627,87 kr.
Strandvedligehold 15.041,01 kr.
Udgifter i alt 225.461,73 kr.
Årets resultat -10.697,63 kr.
Godkendt af revisoren.
Regnskabet godkendt af generalforsamlingen.
4. Indkomne forslag.
a) Arvidvej 338 foreslår etablering af en bænk ved hver af de 4 opgange ud for hegnet
på toppen som udkigs- og hvilebænk. Alle 4 bænke er etableret – sponsoreret af Ivan Riddersholm
5. Budget og fastlæggelse af kontingent.
Regnskab 2023-2024 Budget 2023-2024 Budget 2024-2025
Indtægter 214.764,10 kr. 205.200.00 kr. 218.000,00 kr.
Udgifter
Bestyrelsesmøder 6.025,42 kr. 4.000,00 kr. 6.000,00 kr.
Generalforsamling 12.991,85 kr. 10.000,00 kr. 11.000,00 kr.
Kontorartikler 3.644,25 kr. 5.000,00 kr. 3.500,00 kr.
Kontingenter 1.800,00 kr. 2.000,00 kr. 1.800,00 kr.
Kørsel - best.medl. 36.331,33 kr. 35.000,00 kr. 35.000,00 kr.
Vej vedligehold 149.627,87 kr. 125.000,00 kr. 175.000,00 kr.
Strand vedligehold 15.041,01 kr. 25.000,00 kr. 25.000,00 kr.
Udgifter i alt 225.461,73 kr. 206.000,00 kr. 237.300,00 kr.
Årets resultat - 10.697,63 kr. - 800,00 kr. - 39.300,00 kr.
Forslag: Uændret kontingent – og vejbidrag. – blev vedtaget
Spørgsmål: Kommer der flere sommerhuse? -
Svar: vi lander ved ca. 330 – nuværende niveau.
6. Valg af bestyrelse og suppleanter
Tage Schmidt og Karsten Boll – blev genvalgt til bestyrelsen
Thanh Lam og Annemette From genvalgt som suppleanter.
Som ny revisor er Annemarie Kortbæk-Sandal - Arvidvej 74 – blevet valgt
Lars Held Pedersen genvalgt som revisor-suppleant
7. Eventuelt
a. Hvem ejer vejene blev stillet som spørgsmål – Tage Schmidt har sendt forespørgslen videre til RKSK kommune, så må vi se, om vi bliver klogere
Der er nævnt, at alle vejene ejes af Invest – gl. strandfogedgård – Planethuse – Arvidvej 302!!! Vi afventer svar fra RKSK kommune
b. Navneskilte på bestyrelsen til generalforsamling – taget til efterretning
c. Brug af mikrofon til generalforsamlingen – taget til efterretning
d. Problem med ryttere på grunden – ryttere fra Strandgården – vi undersøger nærmere
e. Beauttyvej 14 – problemer med flere ræve, der splitter affaldsposerne – opfordring til, at udlejerne får anskaffet større affaldsbeholdere. Opfordring til udlejningsbureauerne om at få affaldsproblemer – mail til udlejningsbureauerne om dette.
f. Udbetaling af for meget opkrævet ejendomsskat i årene 2010-2020 er i gang men ikke afsluttet.
På bestyrelsens vegne
Karsten Boll
referent.
Grundejerforeningen HEGNETS hjemmeside – www.grundejerforeningen-Hegnet.dk Mailadresse: info.hegnet@gmail.com